Η κοινωνική οικονομία παραμένει σχετικά άγνωστη στην Ελλάδα, παρόλο που έχει βρεθεί στην κορυφή της ατζέντας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σημαντικές χρηματοδοτικές γραμμές να ανοίγουν προς αυτή την κατεύθυνση. Τι είναι οι κοινωνικές επιχειρήσεις και πώς μπορούν να αποτελέσουν αντίδοτο στην κρίση;
Σε περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης και ανέχειας, η κοινωνική οικονομία θα είναι εκείνος ο επιχειρησιακός βραχίονας που δύναται να μεταβάλλει τη δυσμενή οικονομική συγκυρία σε κάτι θετικό, σημείωνε το 1999 η αιτιολογική έκθεση του νόμου που αποτέλεσε το πρώτο πλαίσιο για τη σύσταση κοινωνικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Προφητικό ή όχι; Δέκα χρόνια μετά, η χώρα μας μπήκε σε περίοδο κρίσης και παραμένει, όμως άγνωστη στους περισσότερους παραμένει και η κοινωνική επιχειρηματικότητα. Παρόλα αυτά, όπως σημειώνουν εκείνοι που γνωρίζουν, το παιχνίδι δεν έχει χαθεί ακόμα. Το θετικό διεθνές παράδειγμα δείχνει το δρόμο στις κοινωνικές επιχειρήσεις που βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας την Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα μπορούν θεωρητικά να προσελκύσουν ευρωπαϊκά κονδύλια, αν ξεπεραστούν τα γνωστά ελληνικά προβλήματα της άγνοιας, της γραφειοκρατίας αλλά και της απουσίας πολιτικής βούλησης και σχεδιασμού. Εν τω μεταξύ, μορφές κοινωνικής επιχειρηματικότητας αναδύονται σε όλη την Ελλάδα δίνοντας μικρότερες ή μεγαλύτερες απαντήσεις στα προβλήματα που γέννησε ή διόγκωσε η κρίση.
Η 22χρονη Ναταλία Κρίτσαλη είναι εκ των συνιδρυτών μιας κοινωνικής επιχείρησης που προωθεί την εθελοντική αιμοδοσία μέσω της γνωστής πλατφόρμας Bloode, ενώ ετοιμάζεται να ιδρύσει ακόμα μία που θα σχεδιάζει και εμπορεύεται ρούχα με τα έσοδα να διατίθενται σε φτωχές οικογένειες που έχουν χτυπηθεί από την κρίση. Σήμερα δηλώνει με σιγουριά και περηφάνια κοινωνική επιχειρηματίας, αλλά όταν ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο με δύο συμφοιτητές της από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τα πράγματα δεν ήταν ξεκάθαρα μέσα της. «Αν με ρωτούσες “θέλεις να φτιάξεις μια επιχείρηση;” δεν θα μπορούσα να σου απαντήσω με σιγουριά» παραδέχεται μιλώντας στο WE του News247. «Σκεφτόμουν ότι αυτό που θέλω να κάνω είναι φιλανθρωπικό, αλλά θέλω να το κάνω για όλη μου τη ζωή, πώς θα το κάνω αν πρέπει να έχω μια άλλη δουλειά για να ζήσω; Δεν θέλω να μείνει το χόμπι που είχα ως φοιτήτρια, θέλω να το συνεχίσω, να μην χρειαστεί να το παρατήσω, άρα πρέπει να μπορώ να ζω από αυτό για να του αφοσιωθώ».
Κάπως έτσι και ταυτόχρονα παρακολουθώντας ένα πρόγραμμα για την κοινωνική επιχειρηματικότητα στο πανεπιστήμιο η Ναταλία συνειδητοποίησε τι είναι η κοινωνική επιχείρηση: «Είναι μια ιδιαίτερη μορφή επιχειρηματικότητας όπου ο οικονομικός και ο κοινωνικός σκοπός συνυπάρχουν. Προσπαθείς να πετύχεις τον κοινωνικό σου σκοπό, ενώ παράλληλα προσπαθείς να έχεις έσοδα, να έχεις εργαζόμενους που πληρώνεις και να είναι βιώσιμο αυτό που κάνεις σε βάθος χρόνου, να μπορείς να προσφέρεις αξία και υπηρεσίες στους πελάτες σου, που δεν είναι απαραίτητα η ίδια ομάδα με τους ευεργετούμενους. Στη δική μας περίπτωση, οι ευεργετούμενοι είναι οι εθελοντές αιμοδότες και οι ασθενείς. Για τους εθελοντές κάνουμε καλύτερη την εμπειρία τους όταν δίνουν αίμα, ενώ οι ασθενείς σαφέστατα βρίσκουν το αίμα που χρειάζονται. Ωστόσο δεν χρεώνουμε ούτε τους μεν ούτε τους δε» εξηγεί. Από πού όμως έχει έσοδα η Bloode;
«Οι πελάτες μας είναι εταιρίες, τις οποίες βοηθάμε να χτίσουν καλύτερα το πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και να εντάξουν σε αυτό κάποιες δράσεις που έχουν να κάνουν με την αιμοδοσία. Για παράδειγμα, τώρα σχεδιάζουμε μια δράση για extreme sports club. Για έναν ολόκληρο χρόνο θα πηγαίνουμε μαζί με ανθρώπους που κάνουν extreme sports, θα τραβάμε βίντεο, θα μιλάμε για την αιμοδοσία, τον καλό τρόπο ζωής, και θα γίνει μια καμπάνια στο youtube, όπου ουσιαστικά μέσα από το ταξίδι αυτών των ανθρώπων και την περιπέτεια, θα μαθαίνεις κάποιες αξίες για το πώς μπορείς να ζεις υγιεινά και να προσφέρεις».
Και καθώς η Bloode απαντά σε ένα πολύ συγκεκριμένο πρόβλημα (στην Ελλάδα αναζητούνται ετησίως 700.000 μονάδες αίματος και μόλις το 35% συλλέγεται από εθελοντές αιμοδότες, με αποτέλεσμα συχνά να καθυστερούν εγχειρήσεις -με άγνωστες επιπλοκές στην υγεία των ασθενών), η Ναταλία βλέπει προοπτική στην κοινωνική επιχειρηματικότητα εν γένει: «Στη Ελλάδα της κρίσης υπάρχουν τόσοι τομείς για να ασχοληθείς κανείς. Τώρα ξεκινούν πάρα πολλές κοινωνικές επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με τους νέους, την καταπολέμηση της ανεργίας, την εκπαίδευση, τον επαγγελματικό προσανατολισμό, το κομμάτι των προσφύγων, των αστέγων, το περιβάλλον και την αξιοποίηση των φυσικών πόρων, ενώ υπάρχουν και αρκετές δράσεις που βρίσκουν εργασία σε άτομα με ειδικές ανάγκες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου