Της Μαρίας Καραμεσίνη*
Από τους πρώτους μήνες της πρώτης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ο ΟΑΕΔ προχώρησε στον επανασχεδιασμό όλων των προγραμμάτων του προώθησης σε θέσεις απασχόλησης στον ιδιωτικό και κοινωνικό τομέα της οικονομίας των πιο δοκιμαζόμενων από την ανεργία ομάδων ανέργων, συμπεριλαμβανόμενων αυτών για τους νέους.
Συγκεκριμένα, αμέσως επανασχεδιάσαμε και στις 9 Απριλίου 2015 αναρτήσαμε την τροποποίηση ενός προγράμματος voucher για άνεργους αποφοίτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που βρισκόταν σε στάδιο λίγο πριν από την έναρξη υλοποίησης όταν ανέλαβαν η νέα κυβέρνηση και η νέα διοίκηση στον ΟΑΕΔ.
Με τον επανασχεδιασμό διπλασιάσαμε τον αριθμό των ανέργων εντάσσοντας όλους τους επιλαχόντες στο πρόγραμμα, αυξήσαμε το εκπαιδευτικό επίδομα, υποχρεώσαμε τις επιχειρήσεις να δηλώσουν το αντικείμενο της πρακτικής άσκησης και ζητήσαμε από τους ανέργους να επιλέξουν μόνοι τους τις επιχειρήσεις και την κατάρτιση που ήθελαν, καταργώντας τις μεγάλες επιχειρήσεις συμβούλων που, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, θα λάμβαναν μεγάλα ποσά για να κάνουν τη σύζευξη ανέργων και επιχειρήσεων.
Τα δύο νέα προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας που θα προκηρύξει ο ΟΑΕΔ εντός του Ιουνίου δεν συνιστούν τροποποιήσεις προγραμμάτων της συγκυβέρνησης Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, αλλά είναι αποτέλεσμα νέου σχεδιασμού. Αφετηρία του τελευταίου είναι η πλήρης αποστασιοποίηση από τις κραυγαλέες σκοπιμότητες των κυβερνήσεων της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ μέσω των δύο βασικών κατηγοριών προγραμμάτων για τους νέους που υλοποίησαν από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 μέχρι πρόσφατα: προγράμματα stage (βιομηχανία ρουσφετολογικών προσλήψεων στον δημόσιο τομέα) και προγράμματα voucher (ανάπτυξη του κλάδου και του κύκλου εργασιών των ΚΕΚ και τροφοδότηση των επιχειρήσεων με δωρεάν εργατικό δυναμικό), που δημιούργησαν τεράστιες στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας και απαξίωσαν πλήρως τη χρησιμότητα της κατάρτισης στη συνείδηση του κόσμου μετά από χιλιάδες καταρτίσεις χωρίς νόημα.
Η λογική και η φιλοσοφία των νέων προγραμμάτων για τους άνεργους νέους εκκινούν από τη διαπίστωση ότι η ανεργία των νέων στη χώρα δεν έχει ως κύρια αιτία την έλλειψη προσόντων, αλλά την ανεπάρκεια ευκαιριών απασχόλησης, ακόμα και εάν αρκετές ομάδες νέων δεν θα μπορέσουν ποτέ να εξασφαλίσουν σταθερή εργασιακή ένταξη χωρίς να αναβαθμίσουν τις επαγγελματικές τους γνώσεις και δεξιότητες.
Ταυτόχρονα, σε συνθήκες μεγάλης στενότητας ευκαιριών απασχόλησης, η έλλειψη εργασιακής εμπειρίας καθιστά τους νέους πολύ ευάλωτους στην αποθάρρυνση και την περιθωριοποίηση σε περίπτωση μακροχρόνιας ανεργίας. Όμως, η εργασιακή εμπειρία αποτελεί το πρώτο βήμα της εργασιακής ένταξης, που οφείλει να εκβάλλει σε κανονική απασχόληση συναφή με το επίπεδο εκπαίδευσης και το αντικείμενο σπουδών των νέων.
Γι' αυτό τα νέα προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας που θα προκηρύξουμε τις επόμενες εβδομάδες αποτελούν την πρώτη φάση μιας ολοκληρωμένης δράσης για 13.000 άνεργους νέους συνολικής διάρκειας δώδεκα μηνών. Μετά την ολοκλήρωση τετράμηνης κατάρτισης πάνω στη δουλειά σε θέσεις εργασίας που αντιστοιχούν στο επίπεδο εκπαίδευσης και το αντικείμενο σπουδών, οι ίδιοι νέοι θα ενταχθούν σε κανονικές θέσεις εργασίας αντίστοιχες των προσόντων και της ειδίκευσής τους με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα στις ίδιες ή άλλες επιχειρήσεις μέσω δύο νέων προγραμμάτων επιχορήγησης νέων θέσεων εργασίας που θα ακολουθήσουν.
Ευελπιστούμε ότι η δωδεκάμηνη διάρκεια της ολοκληρωμένης δράσης και η πλήρης αντιστοίχιση ειδικοτήτων των ανέργων και θέσεων πρακτικής άσκησης και εργασίας θα δώσει ένα πλεονέκτημα και εφόδιο στους συμμετέχοντες άνεργους νέους για την εργασιακή τους ένταξη, ακόμα και εάν δεν συνεχίσουν να απασχολούνται στις επιχειρήσεις όπου θα τοποθετηθούν στα προγράμματα της δεύτερης φάσης.
Τέλος, μεγάλη καινοτομία του προγράμματος αποτελεί το ότι ο ΟΑΕΔ θα καλέσει για πρώτη φορά να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα -με απόλυτα διαφανή κριτήρια και σειρά προτεραιότητας- τους ανέργους νέους που βρίσκονται εγγεγραμμένοι στα μητρώα του. Εγκαινιάζει με αυτόν τον τρόπο έναν νέο δυναμικό ρόλο στη σύζευξη προσφοράς και ζήτησης εργασίας και άρα μία νέα σχέση με τους ανέργους και τις επιχειρήσεις. Έναν ρόλο που παίζουν στην Ευρώπη όλοι οι δημόσιοι φορείς απασχόλησης που τιμούν το όνομά τους και που ουδέποτε ιστορικά έπαιξε ο ΟΑΕΔ στη χώρα μας, για λόγους που θα έχουμε άλλη ευκαιρία να αναλύσουμε.
*Η Μαρία Καραμεσίνη είναι πρόεδρος και διοικητής του ΟΑΕΔ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου