Σημαντικές
αλλαγές στην διενέργεια των διαγωνισμών για την εισαγωγή στην Εθνική
Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (ΕΣΔΔ) φέρνει το νομοσχέδιο Κατρούγκαλου.
Οι
αλλαγές αφορούν την κατάργηση της εξέτασης γνώσης ξένων γλωσσών με την
αποδοχή από τους υποψηφίους πιστοποιητικών γνώσης αλλά και μείωση των
φάσεων της διαδικασίας
Συγκεκριμένα
με τις διατάξεις του νομοσχεδίου για τις επαναπροσλήψεις στο Δημόσιο
ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και
Αυτοδιοίκησης.
Όπως
αναφέρει η αιτιολογική έκθεση αν και η Σχολή λειτουργεί επί δεκαετίες
και στο πρόγραμμά της υπήρχε ο σχεδιασμός, το περιεχόμενο, η αποστολή,
καθώς και η διάρκειά του, το Τμήμα διυπουργικών στελεχών δεν έχει
λειτουργήσει μέχρι σήμερα.
Επειδή το εν λόγω Τμήμα δεν ανταποκρίνεται στη δομή της σύγχρονης
δημόσιας διοίκησης και προβλέπεται η κατάργησή του. Σύμφωνα πάντα με την
αιτιολόγηση των διατάξεων ο εισαγωγικός διαγωνισμός, με μακρά παράδοση
που τον έχει καταστήσει αδιάβλητο, αμερόληπτο και αξιοκρατικό, αποτελεί
ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Σχολής. Ωστόσο, από τη μακρά
παράδοση του εισαγωγικού διαγωνισμού της Εθνικής Σχολής Δημόσιας
Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, ο τρόπος των εξετάσεων είναι συνάρτηση
πολλών παραγόντων.
Πέρα
από τον τρόπο εξέτασης, στον ιδιαίτερο χαρακτήρα του συμβάλλει το σώμα
των βαθμολογητών, που βάσει του θεσμικού πλαισίου, προέρχεται από τους
κόλπους των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Τονίζεται ότι από τα
αρχεία που τηρεί η Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης οι
περισσότερες παρατηρήσεις και ενστάσεις των υποψηφίων σημειώθηκαν τόσο
στον τρόπο εξέτασης των ξένων γλωσσών, όσο και στη βαθμολογία τους, όπου
υπήρχε αναντιστοιχία μεταξύ προφορικού λόγου και γραπτού δοκιμίου. Η
διαδικασία αντιμετώπισης αυτών των ενστάσεων παρατηρήθηκε ότι επιβάρυνε
τη διάρκεια διεξαγωγής του διαγωνισμού.
Για
το λόγο αυτό προβλέπεται η κατάργηση της εξέτασης στην ξένη γλώσσα και η
αντικατάστασή της από πιστοποιητικό άριστης γνώσης ξένης γλώσσας. Η
απόδειξη μέσω πιστοποίησης της άριστης γνώσης της ξένης γλώσσας
διασφαλίζει την ταχύτερη διενέργεια του διαγωνισμού, τη διεύρυνση της
επιστημονικής και επαγγελματικής δεξαμενής των υποψηφίων, και
σηματοδοτεί την εγκατάλειψη επιβαρυντικών και χρονοβόρων διοικητικών
διαδικασιών.
Αν
και η αγγλική είναι η κυρίαρχη γλώσσα συναλλαγής, δίδεται, συγχρόνως, η
δυνατότητα συμμετοχής στον εισαγωγικό διαγωνισμό σε υποψηφίους με
πιστοποιημένη γνώση όχι μόνον της αγγλικής, αλλά και της γαλλικής, της
γερμανικής, της ιταλικής, και της ισπανικής γλώσσας. Επίσης ένα από τα
σημαντικότερα προβλήματα του εισαγωγικού διαγωνισμού είναι η εξέταση του
συνόλου των υποψηφίων σε υποχρεωτική γραπτή δοκιμασία σε πέντε (5)
ενότητες.
Η
διαδικασία αυτή απαιτεί τη συγκρότηση ενός πολυπληθούς σώματος
βαθμολογητών και επιτηρητών. Η νέα διαγωνιστική διαδικασία καθίσταται
λιγότερο ψυχοφθόρα για τους υποψηφίους, καθίσταται λειτουργικότερη για
τη δημόσια διοίκηση εξαιτίας της ταχύτερης αποδέσμευσης του προσωπικού,
και πέραν των παραπάνω, λαμβανομένης υπόψη της δημοσιονομικής πολιτικής,
συμβάλλει στην επίτευξη τεράστιου δημοσιονομικού κέρδους λόγω μείωσης
του κόστους διεξαγωγής. Για το λόγο αυτό, και δεδομένου ότι η ύπαρξη του
παλαιού προκαταρκτικού και τελικού σταδίου έχει καταξιώσει τον
αδιάβλητο χαρακτήρα του διαγωνισμού στη συνείδηση των υποψηφίων και των
οικογενειών τους, προβλέπεται η επαναφορά της διενέργειάς του σε δύο
στάδια.
Το
σύγχρονο προφίλ των σπουδαστών της ΕΣΔΔΑ και κατά συνέπεια της ίδιας
της δημόσιας διοίκησης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο διαμορφώνεται μέσα
από τους βασικούς θεματικούς πυλώνες της δημόσιας διοίκησης, όπως το
δημόσιο δίκαιο, την πολιτική επιστήμη, τη μικρο- οικονομία, τη
μακρο-οικονομία και τα δημόσια οικονομικά. Οι εν λόγω πυλώνες
συμπυκνώνονται στις ενότητες "Οργάνωση και λειτουργία του κράτους" και
"Μικρο-οικονομική", "Μακρο¬οικονομική" και "Δημόσια οικονομική".
Η ενότητα "Γνώσεις και δεξιότητες" είναι ένας σύγχρονος και ταχύς
τρόπος αξιολόγησης των υποψηφίων, αντίστοιχος με αυτούς που ισχύουν για
την πρόσληψη στις υπηρεσίες της EE. Επιπροσθέτως, δίνει τη δυνατότητα σε
υποψηφίους, που προέρχονται από θετικές επιστήμες, να ισοσκελίσουν
πιθανές αδυναμίες στις προαναφερθείσες ενότητες. Αποσκοπώντας στη
διακρίβωση των συνθετικών και αναλυτικών ικανοτήτων του υποψηφίου, καθώς
και στη διακρίβωση του κατά πόσο είναι ενημερωμένος ο υποψήφιος για τα
σύγχρονα ζητήματα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, προστίθεται προς
εξέταση η ενότητα «φάκελος Επίκαιρου Θέματος».
Η
ενότητα δεν καλύπτει συγκεκριμένη ύλη, αναφέρεται σε ένα επίκαιρο θέμα ή
πρόβλημα, και κατά συνέπεια αντανακλά το προφίλ που απαιτείται στη
δημόσια διοίκηση. Σκοπός αυτής της εξέτασης είναι να επιλεγούν υποψήφιοι
που θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν το εξειδικευμένο πρόγραμμα της
Σχολής σε αντίστοιχους τομείς, είτε προέρχονται από πανεπιστημιακές
σχολές συναφείς με τα θέματα που θα εξετάζει η ενότητα είτε κατέχουν ένα
υψηλό επίπεδο γνώσεων. Με την προφορική δε εξέταση του φακέλου, εν
είδει συνέντευξης, μέσα σε σύντομο διάστημα ο υποψήφιος καλείται να
αξιοποιήσει τις γνωστικές και τις ψυχολογικές του δεξιότητες σε συνθήκες
πίεσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου